​פתרונות יעילים לסוגים שונים של נחירות

נחירה היא נשימה רועשת במהלך השינה. תופעה זו נפוצה בכול גיל ובשני המינים ומשפיעה על מיליוני אנשים בעולם. הנחירה עלולה להתרחש בכול לילה או לסירוגין.

מי שנמצא בסיכון הגבוה ביותר הם זכרים שסובלים מעודף משקל, אבל בעיקרון הנחירות נפוצות בקרב גברים ונשים כאחד, אם כי אלה האחרונות נוהגות להתלונן לעתים רחוקות יותר מהגברים.

ככל שאנשים מזדקנים, הנחירה עלולה להפוך להפרעה רצינית יותר. היא יכולה לגרום להפרעות שינה גם לנוחר וגם למי שישן לידו. היא עלולה להוביל לשינה מקוטעת ולקשיים בתפקוד היומיומי כתוצאה מישנוניות ועייפות. בנוסף, שתי ההשפעות הבריאותיות הנפוצות ביותר שנלוות לנחירות הן תפקוד יומיומי לקוי ומחלות לב. כמחצית הנוחרים הרועשים במיוחד עוברים גם דום נשימה חסימתי בזמן השינה.

מה גורם לנחירות?

בזמן שאנחנו ישנים, שרירי הגרון נרגעים, הלשון נופלת לאחור והגרון נעשה צר ושמוט. כשאנחנו נושמים, קירות הגרון מתחילים לרטוט – בדרך כלל כששואפים אוויר פנימה אבל במידה פחותה גם כשנושפים החוצה. תנודות אלה מובילות לצלילים ולקולות האופייניים לנחירות.

ככול שדרכי האוויר צרים יותר, כך הרטט ועוצמת הנחירות חזקים יותר. לפעמים, קירות הגרון קורסים לחלוטין, כך שדרכי האוויר לגמרי נחסמות – מצב שיוצר דום נשימה. זהו מצב רציני שדורש תשומת לב וטיפול רפואי.

סוגי הגורמים לנחירות

מספר גורמים מעודדים את הנחירות, וביניהם:

  • תהליך ההזדקנות הטבעי שמוביל לרפיון של שרירי הגרון וכתוצאה מכך לנחירות.
  • מומים אנטומיים באף ובגרון (כמו שקדים מוגדלים, פוליפים באף או סטייה של מחיצת האף), שגורמים להיצרות של הגרון בזמן השינה ומובילים לנחירות.
  • הפרעות תפקודיות שעלולות לגרום לנחירות (כמו דלקת באף או בגרון שעלולה להתרחש במהלך זיהום בדרכי הנשימה או בעונת האלרגיה).
  • תנוחת השינה – כמו שינה על הגב – עלולה להוביל לנחירות אצל אנשים מסוימים.
  • שתיית אלכוהול לפני השינה עלולה לגרום לנחירות בגלל שהאלכוהול הוא בעל פוטנציאל להרפיית שרירים.
  • נטילת תרופות שמרפות שרירים בשעות הערב עלולה להוביל להחמרת הנחירות.
  • השמנת יתר גורמת לנחירות בעיקר בגלל רקמת השומן שהצטברה מסביב לצוואר.

המאפיינים והסימפטומים של תופעת הנחירות

אם אתם נוחרים כל לילה וחווים אחת מהתופעות או הסימנים הבאים, התייעצו עם הרופא:

  • התעוררות בלילה שמלווה בתחושה של בלבול.
  • כאבי ראש בשעות הבוקר.
  • התעוררות עם תחושה לא נוחה.
  • ישנוניות מוגזמת במהלך היום.
  • שינוי ברמות הקשב, הריכוז או הזיכרון.
  • עלייה במשקל שחלה לאחרונה.
  • הפסקות נשימה שנצפו בזמן השינה.

בדרך כלל הנוחר לא מודע לנחירות שלו ומסתמך על עדויות של אנשים שישנים בקרבתו אבל, יש נוחרים, אם כי במקרים נדירים, שמתעוררים בלילה בתחושת חנק כשהם מתנשמים בכבדות.

אם אתם סובלים מהסימפטומים שהוזכרו למעלה, או שמספרים לכם שאתם נוחרים, כדאי להתייעץ עם הרופא. הרופא יערוך לכם בדיקה גופנית ויקבע אם עליכם להתייעץ עם מומחה לשינה כדי לבדוק אם אתם חווים דום נשימה בשינה ולאבחן את המידה שבה הנחירות פוגעות באיכות השינה שלכם.

פתרונות לנוחרים כבדים

התאם לאבחוני הרופא והמומחים, יוצגו בפניכם סדרה של אפשרויות לטיפול בנחירות, שכוללים בדרך כלל:

  • שינוי אורח החיים על ידי הימנעות מגורמי הסיכון שהוזכרו לעיל.
  • שימוש במכשירים אוראליים שנבנו על ידי רופאי שיניים מנוסים לטיפול בנחירות ובדום נשימה בשינה.
  • שימוש ב-CPAP (continuous positive airway pressure) מכשיר שמעביר אוויר בלחץ לאזור האחורי של הגרון ובכך מונע את קריסתו.
  • ניתוח, בדרך כלל בצד האחורי של הגרון, תקרת הפה או האף – במידת האפשר.

התופעה של דום נשימה בשינה מחייבת טיפול אגרסיבי כי מצב זה מעמיד את הנוחר בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם.

פתרונות לנוחרים קלים

אם אתם נוחרים קלות או מדי פעם, ואם אתם מתעוררים רעננים בבוקר ומתפקדים היטב במהלך היום – מומלץ קודם כל לנסות לנקוט בצעדים הבאים:

  • לרדת במשקל.
  • להימנע מאלכוהול לפחות 4 שעות לפני השינה ומארוחה כבדה וחטיפים כ-3 שעות לפני השינה.
  • לבסס דפוסי שינה שגרתיים.
  • להשתדל לישון על הצד ולא על הגב.

לקריאה מאמרים נוספים בנושא נחירות: