חריקת שיניים: האם אפשר להילחם בה?

חריקת שיניים (Bruxism) היא הרגל שבסופו של דבר יכול להזיק לבריאות הפה אם לא מרסנים אותו. מכיוון שאנשים בדרך כלל חורקים שיניים כשהם ישנים, רבים מהם כלל לא מודעים לכך שהם עושים את זה.

חשוב ללמוד את כל הסימנים והסיבות של הרגל זה כדי לשלוט בו ולהקטין את ההשפעות השליליות שלו על בריאות הפה.


מה גורם לחריקת שיניים?


אין תשובה ישירה לשאלה הזאת, אבל תצפיות ומחקרים רפואיים מסכמים זאת בחמש סיבות עיקריות.

בקצרה, המצבים הנתונים הבאים מעלים את הסבירות לכך שתחרוק שיניים בלילה:

  • מתח או חרדה – אם אתה נתון בכעס או שאתה נמצא עכשיו במצב מתוח כגון תקופת בחינות, בעיות כספיות או בעיות ביחסים, ייתכן שאתה חורק שיניים בלילה כדי להתמודד.
  • מנשך חריג – לעתים המנשך של אדם יכול לשמור את שרירי הלסת פעילים כשהם אמורים להיות במנוחה.
  • הפרעות מנשך – לדוגמה, השיניים שלך "מתנגשות" זו בזו בזמן הלעיסה... זה יכול להיות כל כך פעוט שייתכן שבכלל לא תהיה מודע להבדל.
  • שיניים חסרות או עקומות.
  • הפרעות שינה.

אם אתה חושד באמת שאתה חורק שיניים, שים לב לסימנים הברורים של חריקת שיניים:

  • אתה מתעורר עם כאבים בלסת... בדרך כלל השרירים כואבים בגלל התכווצות מופרזת וממושכת.
  • אתה סובל מכאב ראש עמום כרוני.
  • הלסת בדרך כלל רגישה למגע.
  • השיניים שלך נראות שחוקות מדי לגילך.
  • יש לך חריצים גדולים לאורך קו החניכיים של השיניים שלך.
  • יש לך סדקים רבים בציפוי האמייל של השיניים... אפשר לראות את זה רק כשמאירים על השיניים בזווית מסוימת.
  • בן זוגך שומע אותך חורק שיניים כשאתה ישן.

אם חווית אחד מהדברים ברשימה או שילוב שלהם, מומלץ מאוד לקבוע תור אצל רופא השיניים. הוא יוכל לאשר אם אתה חורק שיניים כשאתה ישן על ידי בדיקה של מצב השיניים ושל השרירים והמפרקים שלך.

הטוב ביותר יהיה לא לדחות את הייעוץ כי ככל שתקדים לטפל בחריקת שיניים, כך תסבול פחות מההשלכות של זה.

מהן בדיוק התוצאות השליליות של חריקת שיניים ממושכת?

ככל שאתה ממשיך לחרוק שיניים, כך בריאות הפה שלך תיפגע יותר. להלן כמה מהתוצאות המזיקות העיקריות של חריקת שיניים:

  • שיניים מתנדנות.
  • שיניים שבורות.
  • אובדן שיניים.
  • השיניים נשחקות עד שנותרים רק גדמים.

החמרה במצב של מפרקי הלסת והפרעות במערכת הלעיסה.

במקביל לבעיות העיקריות הללו, יש גם אנשים הסובלים מחריקת שיניים שחוו שינויים במראה הפנים! ככל שהשיניים נשחקות, המנשך "נסגר" כך שהמידה האנכית של החלק התחתון בפנים שלנו קטן או מתקצר. זה נוטה לגרום לנו להיראות מבוגרים יותר ואפילו משנה את מידת הבשרניות של השפתיים שלנו.

כל הסיבות הללו צריכות להספיק כדי לדרבן אותך לפנות לרופא שיניים.

גם אם החשדות שלך מתבדים, תמיד עדיף להיות זהירים ולקבל חוות דעת מקצועית.


כיצד רופא השיניים יכול לעזור?


על מנת להגן על שיניך בלילה אתה יכול לקבל מגן לילה, שהוא מעין ציפוי פלסטיק שמלבישים על השיניים העליונות כדי להגן עליהן מהחיכוך של חריקת שיניים בזמן השינה. אתה יכול לקבל מרשם לתרופה להרגעת השרירים עבור פרקי זמן של עוויתות שרירים חריפות או כאב.

אם אתה סובל מהפרעות שינה, הטיפול בהן בדרך כלל יפיג גם את הרגלי חריקת השיניים שלך.

אם אתה סובל מהפרעות מנשך, רופא השיניים שלך יכול לסדר את האזורים האלה בפה שלך. אם אתה סובל ממנשך חריג אתה יכול לעבור תיקון מנשך, שיכול להיות טיפול פשוט או לדרוש בנייה מחדש מורכבת יותר של חלל הפה על ידי מיישר שיניים.

רופא השיניים שלך עשוי להמליץ על מגן לילה שצריך להרכיב בזמן השינה. מגני לילה הם התקני פלסטיק שמתלבשים על איזורי הנשיכה של השיניים. הם מיועדים ללסת העליונה או התחתונה. הם גורמים ללסת להיפתח מעט, להפחית את דרגת העוצמה בה השרירים יכולים להתכווץ וגם לבטל הפרעות כלשהן מהשיניים שעלולות לעורר חריקת שיניים.

ואם בכל זאת אתה מהדק את הלסת או חורק שיניים, אתה תשחק עם המגן ולא עם השיניים. כך תגן על שיניך לטווח הארוך. מגיני לילה נכללים בדרך כלל בסל טיפולי השיניים.

אתה יכול לקנות מגן לילה מוכן במספר בתי מרקחת וחנויות, הם פחות יקרים ויכולים לעזור במצבים דחופים או לפרק זמן קצר. עם זאת, הם יכולים לגרום בעיות נוספות למנשך שלך בטווח הארוך.

לסיום, בדרך כלל ההתאמה לא אידיאלית ואם הם לא מתאימים בנוחות יהיה קשה לישון כשמשתמשים בהם.

מה אני יכול לעשות כדי להילחם בחריקת שיניים?

אם גילית שאתה חורק שיניים, נסה להימנע ככל שתוכל ממצבים שמעוררים מתח או כעס. לדוגמה, אם יש בחייך אדם שמאמלל אותך וגורם לך להיות כעוס ומתוח, אולי הגיע הזמן לקצץ בכמות הזמן שאתה שוהה במחיצתו.

אם נסיעות שגרתיות בכבישים מהירים גורמות לך להתפרע בכביש, בדוק במערכת הניווט שלך אם אפשר לנסוע בכבישים חלופיים ושקטים יותר.

פעילות גופנית משחררת אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח וגם מפחיתים מתח. ככל שנהיה טובים יותר כלפי עצמנו, כך השיניים שלנו יודו לנו.

אתה יכול גם להפחית בצריכת החומרים הבאים שמגבירים את חריקת השיניים:

  • קפאין – זהו חומר שמעלה את מידת המתח.
  • אלכוהול – מקושר יותר לחריקת שיניים במחקרים רפואיים.
  • לעיסת גומי לעיסה – מחריפה את חריקת השיניים בדיוק כפי שהיא עושה לסובלים מהפרעות במערכת הלעיסה.

 לעתים השרירים שפותחים וסוגרים את הלסתות מכווצים או נוטים לעוויתות, וזה יכול להיות גורם נוסף המעודד חריקת שיניים. עיסוי, חום ומתיחה של השרירים הללו למשך מספר דקות לפני השינה עשויים לעזור גם בשחרור מתח השרירים.

אתה בידיים טובות.

זה עשוי להמם אותך אם רופא השיניים שלך אומר לך שאתה חורק שיניים, אבל תהיה בטוח שבעזרת אבחנה מוקדמת והטיפולים הנכונים, אתה יכול לשמור על החיוך שלך למשך שנים רבות.

אתה נמצא גם בעמדה טובה לבצע בחירות פשוטות באורח החיים שלך כדי לעזור לשלול את השפעות של חריקת שיניים על הבריאות שלך.

אם יש לך שאלות כלשהן על חריקת שיניים או כל עניין אחר, פנה אלינו עוד היום.