טיפול בנחירות – מה יכול לעזור לי?

איך מטפלים בנחירות?

לילות של הפרעות שינה בגלל נחירות רמות של בן או בת הזוג מאיימות על הבריאות אבל גם על מערכת היחסים שלכם. אם אתם נוחרים, גם הבעיטות הקלות מהצד השני של המיטה לא ממש נעימות. החדשות הטובות הן שיש פתרונות לבעיה והם זולים יותר מאשר גירושין.

הטיפולים בנחירות נעים משינויים באורח החיים ועד למתקנים דנטליים ואפילו ניתוח. אבל כדי שאפשר יהיה להתאים את הפתרון ולהציע טיפול בנחירות שלכם, צריך דבר ראשון לזהות את הגורם לנחירות. מומלץ להתייעץ עם הרופא הכללי ורופא השיניים ולמצוא את הפתרון שמתאים למצב שלכם.

מהי תנוחת השינה שלכם שגורמת לנחירות?

  • האם אתם נוחרים בפה סגור? מצב שמצביע על בעיה שקשורה ללשון.
  • האם אתם נוחרים בפה פתוח? מצב שמצביע על קשר לרקמות הגרון.
  • האם אתם נוחרים כשאתם ישנים על הגב? שינוי בהרגלי השינה ובאורח החיים יכול להיות הפתרון המתאים.
  • האם אתם נוחרים בכול תנוחה? מצב שמצביע על בעיה רצינית שדורשת טיפול בהתאם.

טיפול בנחירות שאינו פולשני

נחירה היא מצב כרוני שאין לה מרפא, אלא אם כן אסטרטגיית הטיפול מבוססת על שליטה בנחירות. מאחר שקיימות סיבות רבות ושונות לנחירות, אין פתרון אחד שמתאים לכולם.

1. שנו את אורח החיים

אם אתם נוחרים בגלל עודף משקל, היצמדו לתוכנית תזונה ופעילות גופנית בריאה. ירידה במשקל, אפילו מתונה, יכולה להפחית וגם להפסיק את הנחירות.

הימנעו מכדורי שינה, תרופות להרגעה ולהרפיית שרירים. דברו עם הרופא על חלופות לתרופות לבעיות שינה ולחרדות למשל, טיפול התנהגותי קוגניטיבי.

אל תשתו אלכוהול לפחות ארבע שעות לפני השינה.

הפסיקו לעשן.

2. דברו עם הרופא

עברו בדיקה רפואית כדי לוודא שאין בעיה רצינית. לא מעט נוחרים, ובמיוחד הכבדים, חווים גם דום נשימה בשינה, שעלול לגרום ללחץ דם גבוה, סוכרת, התקפי לב ושבץ. שינה דלה עקב דום נשימה בשינה עלולה לגרום לתחושת נמנום במשך היום, לפגוע בתפקוד בעבודה ולהגביר את הסיכון לתאונות. הרופא עשוי להפנות אתכם לרופא מומחה לשינה או לרופא אף אוזן גרון.

3. שנו את תנוחת השינה

אנשים רבים נוחרים רק כשהם ישנים על הגב. במצב זה שרירי הלשון והגרון נרגעים ונופלים לאחור ובכך גורמים לחסימה חלקית של דרכי הנשימה. שכיבה על הצד עשויה להפחית את הבעיה.

יש כמה טכניקות שיגרמו לכם לישון בתנוחה שבה לא תנחרו, בדרך כלל על הצד. פתרון שכזה הוא "טכניקת כדור הטניס". שימו כדור טניס בכיס תפור על גב הפיג'מה, כך שלא יהיה לכם נוח לישון על הגב.

יש גם כרית נגד נחירות שמחזיקה את הראש בתנוחה מסוימת, כדי לעודד שינה על הצד. למרבה הצער, הכרית לא יעילה אם אתם נוהג להתהפך שוב ושוב במהלך השינה.

מוצר טיפולי אחר שיכול להרגיל אתכם לישון על הצד הוא ה-Night Shift Sleep Positioner, שנכרך סביב לצוואר ורוטט כאשר אתם ישנים על הגב.

4. דברו עם רופא השיניים

רופאי שיניים שמתמחים ברפואת שינה אוראלית מספקים ומתאימים התקנים אוראליים למניעת נחירות, כגון:

  • oMandibular Advancement Splint – MAS - התקן דנטלי שמאלץ את הלסת התחתונה או הלשון לנוע קדימה, ובכך מגדיל את חלל האוויר בחלק האחורי של הגרון. מי שיכול לסבול את השימוש במתקן זה ימצא אותו שימושי ביותר.
  • oCPAP – מכשיר שמציע טיפול יעיל מאוד בדום נשימה בשינה ומספק לחץ אוויר חיובי רציף. המכשיר, שמאלץ את האוויר לעבור דרך מסכת האף, מונע את קריסת הרקמות בגרון ומאפשר אספקה רציפה של חמצן. שמירה על דרכי נשימה פתוחות מונעת גם נחירות. הבעיה היא שלא מעט אנשים שסובלים רק מנחירות ולא מדום שינה בשינה, נרתעים מלבישת מסכה מדי לילה.
  • oSnoreMD – זהו פתרון חדשני נגד נחירות שקיבל את אישור רשות התרופות בארצות הברית. המכשיר זמין בדרך כלל רק באמצעות רופאי שיניים שקיבלו הדרכה לשווק ולמכור אותו. מדובר בהתקן פשוט אך גאוני שמוכנס לפה ומפחית את הנחירות על ידי השארת נתיבי האוויר העליונים פתוחים.

לקריאה בנושא:

מהם הסיכונים הבריאותיים של נחירות

כל הגורמים, הסיכונים ודרכי הטיפול בנחירות